دریاچه گهر

 

دریاچه گهر

 

 

دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود در استان لرستان قرار دارد و سالانه حدود یکصد هزار نفر از آن دیدن می‌کنند. شما می‌توانید علاوه بر استفاده از آرامش این دریاچه ماهیگیری نیز کنید. این درحالی است که به دلیل نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده ‌است.

ساحل این دریاچه به جز در ضلع غربی و شرقی که ساحلی ماسه‌ای دارد برای شنا مناسب است، اما در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌شود به دریاچه گَهَر دوم رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه ‌است.

 

دریاچه مازندران

 

میلیون‌ها سال از زمانی که کل کره زمین را آب فرا گرفته بود، می‌گذرد و سهم ایران از آن همه آب، داشتن بزرگترین دریاچه جهان و دومین دریاچه شور جهان شد. دریای مازندران، بزرگترین دریاچه جهان که بین ایران و جمهوری‌های استقلال یافته شوروی مشترک است و آنقدر بزرگ است که آن را دریا می‌نامند و دریاچه ارومیه که دومین دریاچه شور جهان است.

 

دریاچه مازندران

 

 

 

دریاچه ی مازندران که در حاشیه استانهای گلستان، مازندران و گیلان واقع شده است، دارای طولی درحدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرضی در حدود ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است.

دریاچه ی مازندران را به نام‌های دریای خزر، ورکانه، گرگان و دریای کاسپین نیز می‌شناسند.خزر نام قومی‌ است که به همراه دیگر اقوام بیابان‌گرد شمال قفقاز، در زمان ساسانیان، بارها و بارها به سرزمین ایران ‌تاختند و پس از حضور کوتاه مدت خود معمولاً به دست سپاه ساسانی از مرزهای ایران بیرون رانده می‌شدند. در هیچ یک از نوشته‌های مؤلفان شرقی و غربی دوران پیش از اسلام نامی از “خزر” بر دریای شمال ایران دیده نشده ‌است. در نوشته‌های مؤلفین اسلامی، این دریا در کنار نام‌های دیگر، خزر هم نامیده شده ‌است.

دریای گرگان یا دریای ورکانه نام این دریاچه بزرگ در عهد هخامنشیان و همچنین اشکانیان است، اما کاسپین از نام قوم کاسپی یا کاسی گرفته شده‌ که قبل از آریایی‌ها در کرانه‌های غربی تا جنوب غربی این دریا ساکن بوده‌اند و به تدریج تا کرانه‌های جنوبی آمدند.

حدود 130 رودخانه به این دریاچه می‌ریزند که بزرگ‌ترین آنها رود ولگا است که هر سال به طور میانگین ۲۴۱ کیلومترمربع آب را وارد دریاچه ی مازندران می‌کند.

این دریاچه دارای تنوع زیستی متفاوتی است که مهمترین آن ماهی‌های خاویاری است هرچند که به دلیل صیدهای غیرمجاز نسل ماهیان خاویاری ‌رو به انقراض است.

 

دریاچه های شگفت انگیز ایران

 

 

در ایران ۲۸ دریاچه طبیعی و ۹ دریاچه‌ که براثر ساخت سد شکل گرفته وجود دارد ؛ از این میان ۱۲ دریاچه جزء پرطرفدارترین دریاچه های طبیعی کشور  هستند. از جمله آنها:

1) دریاچه مازندران

2) دریاچه گهر

3) دریاچه شورمست

4) دریاچه مهارلو

5) دریاچه پریشان

6) دریاچه ارومیه

7) دریاچه زریوار

8) دریاچه اوان

9) دریاچه حوض

10) دریاچه ولشت

11) دریاچه نئور

12) دریاچه قله سبلان

 

البته همانطور که اشاره شد، در کنار اینها دریاچه های دیگری نیز در ایران وجود دارد که به نوبت به معرفی هریک خواهم پرداخت.

دانلود کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت

 

نام کتاب: تاریخ تمدن

نویسنده: ویل دورانت

زبان: فارسی

نوع فایل: PDF

تعداد صفحات: 7519

ناشر: امیر کشفی

دانلود

 

کیوان شید ( شنبه )

 

نخستین روز هفته در ایام باستان، به نام « کیوان شید » نامگذاری شده است.

کیوان شید از دوبخش کیوان+شید تشکیل شده است.

کیوان همان سیاره زحل است که بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده می شود. شید نیز به معنای نور و روشنایی است. از این رو، نخستین روز از ایام هفته را کیوان شید نامیدند که حکایت از روشنی و نور دارد.

 

 

آخرین گفتار داریوش کبیر

ایام هفته

 

برطبق اسناد تاریخی به نظر نمی آید ایرانیان پیش ازاسلام مانند امروز ما دارای هفته بوده باشند. درمتون دینی ایران روزها همان سی روز است که می توان به برخی ازآنها اشاره نمود:
اورمزد « اهورامزدا »
وهمن « بهمن »
اوردیبهشت
شهریور
سپندارمذ
خورداد
امرداد
دی به آذر
آذر
آبان خورشید ماه تیر
گوش و...
این نام روزهای ایرانی درطول ماه است، ولی پس ازاسلام گفته می شود که این نام برای روزهای هفته برگزیده شده است:
روزهای هفته ی ایرانی عبارتند از:
کیوان شید
مهرشید
مه شید
بهرام شید
تیرشید
اورمزد شید
ناهید شید
درپست های بعدی به توضیحاتی درمورد هریک ازاین ایام هفته خواهم پرداخت.
منتظر پست بعدی باشید.
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
آبان 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 آذر 1391 مرداد 1391